Stellantis, AB-Çin gümrük vergisi tartışmaları arasında ‘varlık-light’ yaklaşımını sürdürüyor
Avrupa Birliği’nin Temmuz ayından itibaren Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara ek vergi uygulayacağını duyurduğu bir dönemde, Stellantis CEO’su Carlos Tavares Perşembe günü yaptığı yatırımcı günü sunumunda şirketin Çin’de “asset light” stratejisine olan bağlılığını bir kez daha teyit etti. Bu yaklaşım, Stellantis’i birçok rakibinden ayıran bir hamle olarak, yerel üretim yerine Çin’e ihracata öncelik veriyor.
AB’nin %38,1’e kadar çıkabilen yeni gümrük vergileri, Pekin tarafından korumacı olarak nitelendirilerek eleştirildi. Tavares daha önce AB’nin Çin otomobillerine uyguladığı gümrük vergilerini onaylamadığını ifade etmişti. Proaktif bir duruş sergilediğini vurgulayan Tavares, “Varlığa dayalı bir strateji olarak kalan stratejimiz, kendimizin de saldırgan olmasını ve Çin’in saldırı dalgasında sörf yapmamızı sağlamakla ilgili” dedi.
Fiat, Peugeot, Jeep ve Ram gibi markaları kontrol eden Stellantis, stratejik ortaklıklar yoluyla Çin pazarındaki varlığını da sağlamlaştırdı. Otomobil üreticisi Çinli elektrikli araç şirketi Leapmotor’un %21 hissesini satın aldı ve şirketle bir ortak girişim kurdu. Stellantis, Leapmotor’un araçlarını Çin dışında satmasına ve üretmesine olanak tanıyan bu girişimde %51 çoğunluğa sahip.
Finansal açıdan Stellantis 2024 yılı görünümünü korudu ve gelecek yıl temettü ödemesini artırmayı planlıyor. Şirket, son yıllarda ödediği %25’e kıyasla 2025 için %25 ila %30 temettü ödeme politikasının üst sınırını hedefliyor. Ayrıca Stellantis, 2024 yılında temettü ve geri alımlar yoluyla hissedarlarına en az 7,7 milyar Avro iade etmeyi hedefliyor.
Şirket, yılın ilk yarısı için %10 ila %11 arasında bir düzeltilmiş faaliyet geliri marjı da dahil olmak üzere cari yıl tahminlerini teyit etti, ancak “önceki yıl döneminin gözle görülür şekilde altında endüstriyel serbest nakit akışı” öngörüyor. Ayrıca Stellantis, geçen yıl yaklaşık 190 milyon Avro olan gelirinin %25-30’u civarında uzun vadeli likidite seviyelerine ulaşmak için çalışıyor.
Stellantis’in stratejisi ve mali hedefleri, uluslararası ticari ilişkilerin karmaşıklığı içinde küresel otomotiv pazarında güçlü bir konum elde etme kararlılığını yansıtıyor.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.